تعویض روغن موتور چگونه است و باید هر چند وقت یک بار انجام شود؟

حال نوبت به تمیز کردن کارتر یا پوسته اصلی اویل پمپ است که محل قرارگیری روغن موتور نیز می باشد قبلاً از واشر برای آب بندی کارتر استفاده می شد اما الان از چسب برای آب بندی استفاده می کنیم برای شستن محفظه کارتر از برس سیمی استفاده می کنیم چرا که لجن زیادی از روغن در کارتر است و برای قطعات تازه تعویض مضر است اما ما به این دلیل از چسب استفاده می کنیم که آب بندی کاملی ایجاد می کند و دیر فرسوده می شود و نصب آن نیز آسان تر سایت tamirgah-mojaz است. در آخرین مرحله بعد از بسته شدن کامل موتور ماشین، آن را روی خودرو متصل می کنیم و سایر قطعات مکانیکی و الکتریکی را به آن متصل می کنیم که حداقل هزینه تعمیر اساسی برای این خودرو دو میلیون تومان اعلام شد. برای چک کردن اندازه روغن موتور خودرو، در ابتدا باید خودرو روی یک سطح صاف و بدون شیب قرار بگیرد و موتور از زمانی که خاموش بوده حداقل ۱۰ دقیقه گذشته باشد. هزینه سرویس ماشینهای خارجی حداقل ۵۰ درصد بیشتر است. فرهاد سعادت مکانیک این خودرو به خبرنگار ما گفت: &laquoوقتی به علت تعویض دیرهنگام، روغن موتور به اصطلاح لجن می شود یا به صورت لخته درمی آید، دیگر به راحتی نمی تواند توسط اویل پمپ، ارسال شود بنابراین گیر می کند و ساچمه های فنر آن می شکند این وضعیت در نهایت منجر به یاتاقان زدن خودرو می شود که تعویض یاتاقان، تعویض پیستون ها و متعلقات، تراش سرسیلندر، تعویض اویل پمپ و تسمه تایم و همچنین تعویض زنجیر اویل پمپ را در پی دارد که در مورد این خودروی پژو ۴۰۵ شاهد هزینه ای در حدود دو میلیون تومان هستیم.&raquo روغن موتور علاوه بر شست وشوی قطعات و شناور نگه داشتن قطعات در خود، وظیفه خنک کاری موتور را نیز بر عهده دارد که انجام این فرآیند فقط به کمک اویل پمپ امکان پذیر است.

بزرگ ترین ایراد رانندگان ایرانی این است که فکر می کنند اگر بر روی روغن موتوری عدد ۸۰۰۰ کیلومتر درج شده حتماً باید در آن زمان تعویض شود غافل از این که نهایت عمر استفاده روغن موتورها ۴۰۰۰ کیلومتر است زیرا روغن موتورهای مورد استفاده در ایران استاندارد کامل جهانی را ندارند حال چه برسد به اینکه فردی روغن موتور را با ۱۰ هزار کیلومتر تاخیر تعویض کند. کارکرد ۱۰ هزار تا ۱۶ هزار کیلومتر برای شرایط رانندگی معمولی است و تفاوت ۶ هزار کیلومتری به مدل خودرو و نوع روغن موتور مصرفی مربوط است. ایبوتسون می گوید: “فقط در صورتی که سازنده شما آن را توصیه کرده باشد میتوانید استفاده کنید ،” زیرا می تواند دو تا چهار برابر روغن معمولی هزینه داشته باشد. اویل پمپ وسیله ای است که وظیفه دارد روغن را به کانال های اصلی بفرستد که اویل پمپ ها از نظر چرخ دنده هایش با یک دیگر تفاوت دارند که در دو نوع پمپ دنده ای و پمپ روتوری در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد که روغن بین چرخ دنده ها قرار گرفته و با استفاده از فشاری که به آن وارد می شود روغن موتور را پمپاژ می کند. همچنین هیچوقت دو روغن موتور را با یکدیگر مخلوط نکنید و اگر می­خواهید این کار را انجام دهید حتما مواد افزودنی و گرانروی آن را بررسی کنید در صورتی که هر 2 آنها یکی بود مخلوط کردن آن مشکل کمتری ایجاد خواهد داشت.

با انجام این کار، روغن شما بهینه نخواهد بود، اما در حد کمی خوب است. با انجام این کار، 12000 کیلومتر را که یک ماده مصنوعی ارائه می کند، دریافت نخواهید کرد. این به شما شرایط کارکرد بهینه شما را با دمای کار تایید شده توسط سازنده نیز می دهد. “بهترین روغن موتور برای اسپورتیج GT Line” روغنی با غلظت ۵W30 و گرید SM و یا SN است که حجم روغن مورد نیاز برای آن هم از سوی کمپانی سازنده ۴٫۲ لیتر معرفی شده است. چک کردن روغن موتور ماشین چگونه است؟ اما در نهایت با زیاد شدن تعداد آلایندهها، فیلتر روغن کارآیی خود را از دست میدهد. همچنین در طی کار حتماً دستکش به دست داشته باشید.

روغن مینرال همان روغن موتور معمولیمی باشد که از نفت خام به دست می آید و چون ساختار ساده ای دارند باید در فواصلزمانی کوتاه تعویض روغن سیار انجام شود. در این حالت ، نسبت نرمال بین غلظت سوخت و هوا نامیزان می شود و بنزین به صورت خام از اگزوز بیرون می آید. این اتفاق معمولا به دلیل وجود دوده و آلودگی در اجزای موتور خودرو است. اولاً به خاطر اینکه از مشکلات جدید که شاید در آینده به وجود بیاید و احتمال تحمیل هزینه جدید و دوباره کاری داشته باشد جلوگیری می شود و دوم این که اغلب این قطعات به دلیل کارکرد زیاد گشاد کرده و نیاز به تعویض دارند هر چند که کار کرد این خودرو 159 هزار کیلومتر می باشد و بهتر آن است که تعویض شوند.

همیشه سطح روغن خود را بالا نگه دارید که این روزها باید آسان باشد زیرا همه چیز به صورت دیجیتالی در صفحه نمایش اتومبیل شما نظارت می شود. اکبری درباره شرایط روغنهای خارجی در بازار میگوید: «قبلا روغن موتور هیوندایی از کره وارد میشد و به سبب کیفیت مناسبی که داشت از تقاضای خوبی برخوردار بود اما پس از تحریمها دیگر وارد نشد. کیا موهاوی از بزرگترین خودرو های کمپانی کیا در کشورمان است که با موتور های ۶ و ۸ سیلندر در بازار ایران عرضه شده است، به گفته کیا موتورز “بهترین روغن موتور برای موهاوی” هم با موتور ۶ و هم ۸ سیلندر روغن موتوری با گرانروی ۵W30 است که موتور ۶ سیلندر موهاوی ۵٫۵ لیتر و موتور ۸ سیلندر آن ۷ لیتر روغن موتور نیاز دارد. بهطور کلی سه نوع روغن موتور در بازار داریم: مینرال یا طبیعی، نیمسنتتیک و تمامسنتتیک.

بنابراین باید شرایط را درنظر بگیرید؛ کدام روغن موتور برای خودرو مناسب است و هزینههای کلی و بلندمدت را کمتر میکند؟ به گفته مکانیک خودرو: یکی دیگر از اشتباه هایی که در بین مردم جا افتاده این است که فکر می کنند زمان تعویض روغن موتور را سیاه بودن آن نشان می دهد در صورتی که کاملاً اشتباه است. در این زمان پمپ روغن قادر به انتقال مقدار کافی روغن را به نقاط مختلف موتور نیست و همین باعث تماس مستقیم بیشتر قطعات فلزی در موتور با هم میشود و آلودگیهای بیشتری تولید میشود. اگرچه آنها برای دوام طولانی طراحی شده اند، اما به مرور زمان برخی از قطعات به دلیل استفاده طولانی مدت خراب می شوند و نیاز به تعویض دارند.

موتور برای بار اول به تعمیر اساسی نیاز پیدا کرده و دوم اینکه به دلیل کارکرد زیاد این خودرو بعضی از قطعات مانند سوپاپ از آب بندی خارج شده که نیاز به آب بندی و تمیز کردن کربن های ناشی از احتراق دارد. این مسئله به این دلیل است که روغن شما فرصتی برای ریختن دوباره در ظرف روغن شما نداشته است. به این دلیل که هر زنی می خواهد به همسرش کمک کند، اما اکثراً نمی دانیم که پیشنهادهای مفید در زبان یک زن، به انتقاد و عدم احترام در زبان مرد تبدیل می شود. در حالی که همیشه حفظ وزن، ویسکوزیته و روغن مصنوعی یا معمولی یکسان در موتور شما ایده آل است، همیشه این احتمال وجود دارد که خودرو با مشکل مواجه شود و شما را ملزم به مخلوط کردن آن برای عبور از آن کند.

این دوباره به این بستگی دارد که آیا از روغن معمولی یا مصنوعی استفاده می کنید یا نه. به هیچ عنوان در محیط کاری سیگار روشن نکند و به سایر افراد این اجازه را ندهد. ما در این مقاله شرایط و زمان تعویض روغن توسط افراد متخصص در این حوزه به شما آموزش دادیم. در پایان توصیه مکانیک ها به رانندگان این است که نسبت به تعویض به موقع روغن موتور و فیلتر روغن خود اقدام نمایید و از درستی کار کردن اویل پمپ و سایر قطعات مطمئن شوند زیرا رعایت بعضی از موارد از بروز مشکلات بزرگ و کوچک جلوگیری می کند همچنین از هزینه هایی هنگفت که باید پرداخت شود نیز جلوگیری می کند. نکته ای که شما باید به آن توجه کنید این است که تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو 206 کاری تخصصی بوده و سپردن آن به مکانیک ساده عملی اشتباه ست چرا که در بسیاری از موارد باعث میشود شما دوبار برای تعمیرات گیربکس پژو 206 خود هزینه کنید و مجددا آن را به پیش متخصص ببرید. در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان روغن تاریخ انقضای مستندی ندارند که روغن می تواند منقضی شود. در بسیاری از موارد شستشوی فیلتر همتاثیر چندانی ندارد.

ابزارهای تشخیصی منحصر به فردی وجود دارد که برای انواع تعمیرات از جمله ترمزهای ضد قفل، تزریق سوخت، مشکلات سیستم الکتریکی و سایر موارد رایج در خودروهای خارجی استفاده میشود؛ بنابراین قبل از انتخاب یک تعمیرگاه خودرو خارجی مطمئن شوید که به این ابزارها دسترسی دارد تا تعمیر خودرو را به درستی انجام دهد. البته توجه داشته باشید این موارد کاملا بستگی به شرایط کارکرد خودرو دارد. این حرکت چرخشی بر حرکت دیگر اجزا تأثیر گذاشته و سبب انتقال نیرو به چرخها میشود. اویل پمپ را بر جای خود با استفاده از پیچ هایش که آن را به بلوک سیلندر متصل می کند سفت کرده و سایر اجزا را به آن متصل می کنیم که معمولاً مکانیک ها بعد از تعویض اویل پمپ همراه آن نیز فیلتر روغن را تعویض می کنند چرا که فیلتر روغن تصفیه کننده روغن است و ناخالصی های آن و رسوبات و کربن های ناشی از احتراق را تصفیه می کند. به گفته صاحب خودرو که معتقد بود: از زیر ماشین صدا می آمد تشخیص مکانیک بر این بود که احتمالاً اویل پمپ آن نیز از کار افتاده باشد که بعد از بررسی متوجه شدیم که حدس ما درست بوده است. میسون حسن در گفتگو با رویترز گفت: ماهیت کار من این است که ماشین را تعمیر میکنم و در حال حاضر کارگاه مراقبت از ماشین دارم.

زیرا این خودرو ۱۵۰ هزار کیلومتر کار کرده است و من این اواخر همیشه روغن موتور را با ۱۰ هزار کیلومتر تاخیر تعویض می کرده ام&raquo. ۱۰ عدد پیچ پنج یاتاقان ثابت میل لنگ را باز و معمولاً برای باز کردن یاتاقان ها و پیچ های آنان از روش حلزونی استفاده می کنیم. بعد از تشخیص مکانیک، ابتدا موتور را از روی بدنه خودرو جدا کرده سپس متعلقات سرسیلندر را باز کرده و مشغول باز کردن سرسیلندر می شویم. بعد از تعویض پیستون و یاتاقان ها، نوبت به بستن آنها می رسد که ابتدا پیستون ها را داخل جداره سیلندر جازده و انتهای شاتون ها را فیلمی باریک از روغن ریخته و بر روی محور میل لنگ قرار داده و یاتاقان ها را نیز به روغن آغشته کرده و به کمک پیچ هایش آنان را به یک دیگر متصل می کنیم و مشغول بستن آن می شویم که به صورت حلزونی باز شده و به همان صورت می بندیم و در پایان با استفاده از آچار تورک متر آنها را سفت می کنیم اما منظور از فیلم باریک روغن آن است که هنگام کار کرد روغن به شکل نوار فیلم بین قطعات قرار می گیرد. بعد از تعویض قطعه کهنه اویل پمپ، اویل پمپ تازه را در جای اصلی خود که کارتر و پایین میل لنگ می باشد قرار داده، سپس اویل پمپ نیروی اصلی خود را از گردش محور میل لنگ گرفته و مایع مورد نظر را در کارتر به محل های مورد نظر پمپاژ می کند اویل پمپ دارای صافی است که علاوه بر فیلتر روغن که روغن را تصفیه می کند خود نیز قبل پمپاژ روغن با استفاده از توری خود از ورود بعضی از ناخالصی ها جلوگیری می کند.

بعد از تعویض فیلتر روغن و سفت کردن اویل پمپ و متصل کردن زنجیر اویل پمپ به محور میل لنگ آماده جمع کردن کارتر می شویم اما به ساختار داخلی فیلتر روغن نگاه کوتاهی می اندازیم همان طور که گفتیم فیلتر روغن وظیفه تصفیه روغن را به عهد دارد: یعنی داخل فیلتر روغن سوپاپی تعبیه شده به نام (سوپاپ اطمینان) که کار کرد این سوپاپ این است که اگر فیلتر روغن دچار نارسایی و کثیف شدن شد راه فرعی برای روغن باز کند و آن را بدون تصفیه ارسال کند. به همین دلیل در این میان وجود یک مبدل حرارتی بسیار لازم است. روغن موجود در خودرو های اتوماتیک به دلیل قدرت بالاتر ، حرارت بیشتری نسبت به خود رو های دستی دارند.این افزایش قدرت و حرارت باعث شده که زود تر روغن واسکازین نیاز به تعویض داشته باشد. اگرچه با افزایش علم و تکنولوژی، تلاش در جهت افزایش عمر مفید روغن موتور صورت گرفته است، اما همچنان بازه زمانی مشخصی برای روغن موتور در نظر گرفته میشود. البته برخی نیز بازه زمانی یک ساله را معرفی میکنند. فیلترهایروغن ظرفیت محدودی دارند و باید در بازه زمانی مشخص عوض شوند.

برای ماشینهایی که موتور آنها تکنولوژی بالایی دارند نباید از روغن موتورهایی با سطح کیفیت و کارایی پایین استفاده نمایید. چند کیلومتر می توان با 15% عمر روغن رانندگی کرد؟ هیچ روغن مصنوعی 100٪ خالص نیست، بنابراین با اضافه کردن روغن معمولی فقط مواد افزودنی اضافه می کنید. در حالی که توصیه نمی شود، می توانید روغن های مصنوعی را با روغن های معمولی مخلوط کنید و یک ترکیب مصنوعی ایجاد کنید. در حالی که توصیه نمی شود، اگر برخلاف توصیه ها مبنی بر عدم مخلوط کردن روغن معمولی و مصنوعی، حتماً می خواهید روغن را هر 4800 کیلومتر تعویض کنید. در واقع اتومبیل به شما هشدار می دهد که موتور به دلیل وجود مشکل در قطعات یا عدم روغن کاری در معرض آسیب قرار گرفته است.