.

شماره تلفن های تعمیرگاه (دفتر مرکزی) :

 09191494523        ****        02188420162      ****       09122850445

02186028316

کلیه خدمات ارائه شده با ضمانت کتبی و قطعات اورجینال و تضمین برگشت وجه می باشد (مراجعه تکنسین در کمتر از یک ساعت برای تهران )

اجزا تشکیل دهنده یخچال فریزر

اجزا تشکیل دهنده یخچال فریزر :

1- كمپرسور :

مجموعه ای مكانیكی شامل میل لنگ ،پیستون و سوپاپ ها می باشد.كه میل لنگ توسط یك موتور آسنكرون كه داخل محفظه كمپرسور قرار دارد.می چرخد و در نتیجه پیستون مانند

یك تلمبه عمل كرده با باز و بسته شدن سوپاپ ها گاز موجود در سیلندر و لوله ها به گردش در می آید. گاز مرتبا" از لوله برگشت مكیده شده با فشار وارد لوله رفت می شود بنابراین گاز سرما ساز مدام در حال حركت بوده به ترتیبی كه در ادامه ذكر خواهد شد عمل سرما سازی انجام می شود . روی بدنه كمپرسور معمولا" سه لوله دیده می شود : الف-لوله رفت یا فشار گاز ب- لوله بر گشت یا مكش ج- لوله كور یا لوله مخصوص شارژ گاز .

 

2-كندانسور :

(رادیاتور خنك كننده):از آنجایی كه گاز در كمپرسور تحت فشار قرار میگیرد (تا آماده حركت درون لوله های مسیر شود) حرارت گاز افزایش یافته واگر به طریقی این گرما از گاز سلب نشود و یا تعدیل نگردد عمل سرما سازی مختل می شود . از این رو همواره گاز تحت فشار قرار گرفته پس از كمپرسور وارد لوله های مارپیچ مانندی میشود كه جایگاه این لوله در یخچال های خانگی پشت یخچال است.

3- فیلتر یا درایر :

از آنجا كه ممكن است گاز پس از عبور از كندانسور جرم های آن را حمل كند یا گاز دارای رطوبت باشد،لازمست قبل از سرما سازی كاملا" پاك و خشك شود . به همین منظور پس از رادیاتور از فیلتر(درایر) عبور میكند درایر دارای دو لوله ارتباطی است كه یكی از لوله ها سطح مقطع بزرگتری دارد و در واقع محل اتصال آن به خروجی كندانسور است . در این ورودی درایر شبكه های توری بسیار ریز به منظور سلب جرم و یا جداره های فرسوده شده لوله های كندانسور است.لوله دوم درایر سطح مقطع بسیار كمتری دارد تا بدینوسیله گاز پس از درایر تحت فشار بسیار زیاد قرار گیرد.

درون درایر را از موادی بنام سیلیكات یا سیلیكاژل پر می كنند . این مواد خاصیت رطوبت زدایی داشته و گاز پس از عبور رطوبت خود را تماما" به این مواد میدهد وخشك می شود بمرور بر اثر كار كرد زیاد رنگ قهوه ای بسیار روشن این مواد به تیرگی می نهد و این تغییر حالت در واقع بیانگر پایان توانایی این مواد جهت رطوبت زدایی است از اینرو پیشنهاد می شود به هنگام تعویض كمپرسور یا شارژ گاز مجدد یخچال درایر را نیز تعویض نمایید تا سرما سازی كیفیت مطلوب را داشته باشد.

4- اواپریتور (محفظه تولید یخ) :

از آنجا كه آلومینیوم در انتقال سرما از توانایی بالایی برخور دار است به طور معمول اواپراتور را از لوله های مارپیچ آلومینیومی می سازند و از آنجا كه بتوسط بسته شدن درب جای یخی هوا درون اواپریتور مسدود می شود ،تبخیر مداوم سرما در اواپریتور دما را شدیدا"كاهش می دهد بگونه ای كه آب و یا هر ماده غذایی دیگری درون اواپریتور منجمد می شود. اواپریتور نیز مانند درایر دو لوله ارتباطی با سایر اجزاء مكانیكی دارد ،لوله ورودی اواپریتور بسیار باریك است ودر واقع نقطه اتصال آن به لوله مویی است. لوله خروجی اواپرایتور سطح مقطع بیشتری دارد و به لوله بر گشت كمپرسور می رسد.

5- كاپیلاری تیوب(لوله مویی) :

به سبب قطر بسیار كمی كه داراست لوله مویی نامیده می شود . جایگاه آن بین خروجی فیلتر (درایر)و ورودی اواپریتور است. قطر وطول آن در كیفیت سرمای ایجاد شده بسیار با اهمیت است در رابطه با نقش سرما سازی آن در ادامه بحث خواهد شد. در شكل زیر مجموعه قطعات مكانیكی شامل: كمپرسور-كندانسور - لوله مویی- درایر و اواپریتور دیده می شود.

اجزاء الكتریكی یخچال

1- موتور الكتریكی: همانگونه كه قبلا" نیز ذكر شد موتور الكتریكی با یك مجموعه مكانیكی كمپرسور یخچال را تشكیل می دهند. موتور یخچال از نوع آسنكرون بوده ودر یخچال های مختلف نوع راه انداز خازنی و یا بدون خازن آن مورد استفاده قرار می گیرد. سرهای خروجی موتور از بدنه كمپرسور خارج شده و به سایر قطعات الكتریكی متصل می شود . معمولا" سر های خروجی شامل سه سر سیم كه مانند شكل یكی از سر سیم ها متعلق به سیم پیچ اصلی ،سرسیم دوم مربوط به سیم پیچ كمكی وسر سیم سوم مشترك بین اصلی و كمكی است.بر روی بدنه بعضی از كمپرسور ها حروفی خاص،سر سیم ها را از یكدیگر تفكیك می كند.

2-ترموستات(اتومات):عمل تنظیم سرما در یخچال بتوسط ترموستات صورت می گیرد .اجزاء اصلی ترموستات عبارتند از:

1- بدنه فلزی

2-كنتاكت های اتصال

3- فانوسك محتوی گاز

4- لوله مویی

5- لوله بلو

6- فنر و اهرم ها

7- پیچ تنظیم

معمولا" لوله بلوی ترموستات را به قسمت تحتانی ویا سقف اواپرایتور متصل می سازند و با قرار دادن ترموستات در حالت وصل ،كمپرسور شروع بكار می كند.با سرد شدن اواپرایتور گاز درون لوله بلو ،لوله مویی و به تبع آن ها فانوسك تقلیل حجم داده و جمع می شود و با جمع شدن آن اهرم اتصال كلید درون ترموستات بطرف پایین كشیده شده و فاز موتور قطع می گردد. با خاموش شدن موتور و توقف كار كمپرسور،سرمای محیط یخچال ،بالاخص اواپرایتور كاهش یافته و گاز درون فانوسك ترموستات فعال شده و بر اثر گرم شدن محیط اضافه حجم یافته و فانوسك بزرگتر می شود . با افزایش حجم فانوسك كلید ترموستات بحالت وصل در آمده و كمپرسور شروع بكار می كند و .... میزان سرمای دلخواه در اواپرایتور و یخچال یا بعبارت دیگر مدت كار كمپرسور را می توان بوسیله ولوم ترموستات كه در واقع اهرم كنترل حجم فانوسك است تنظیم نمود.

3- رله استارت یا رله راه انداز موتور:آسنكرون بكار گرفته شده در مجموعه كمپرسور از نوع آسنكرون هایی است كه سیم پیچ استارت تنها در لحظه راه اندازی (كه همواره در این حالت بیشترین مقدار گشتاور مورد نیاز است) در مدار بوده وسپس از مدار خارج می شود. در مبحث موتور های آسنكرون به این دسته از موتور ها اشاره شد البته خروج سیم پیچ كمكی در آنها به توسط كلید گریز از مركز صورت می گیرد.

در موتور یخچال سیم پیچ اصلی از مسیر رله استارت كه در خارج از مجموعه كمپرسور تعبیه شده تغذیه می شود.

اجزاءاصلی رله استارت عبارتند از :

1- بدنه معمولا" از جنس باكلیت

2- بوبین یا سیم پیچ

3- اهرم فلزی سرگرد یا سرتخت

4- كنتاكت های اتصال

5-مادگی های (فیش های)اتصال رله به موتور

همانطور كه ذكر شد بوبین رله استارت با سیم پیچ اصلی سری قرار گرفته. در لحظه اول راه اندازی كه نیاز به گشتاور فراوانی است تا روتور و سپس پیستون به حركت در آید،بیشترین جریان از دو سیم پیچ مذكور عبور نموده وبه تبع آن حد اكثر میدان مغناطیس ایجاد می شود ،با افزایش ولتاژ خود القاء در رله استارت و رسیدن آن به سقف معینی،اهرم فلزی درون رله بطرف بالا جذب شده و اتصال كنتاكت های 3و4 برقرار می شود و در نتیجه سیم پیچ كمكی وارد مدار شده و شروع به ایجاد گشتاور می كند. به كمك دو میدان مغناطیسی سیم پیچ های اصلی و كمكی رتور براه افتاده و جریان راه اندازی معادل جریان نامی موتور می شود (شدیدا" كاهش می یابد.) با كاهش جریان دریافتی موتور از شبكه ،مغناطیس سیم پیچ رله استارت كاهش یافته و اهرم فلزی جذب شده رها میشود وبا قطع ارتباط كنتاكت های 3و4 در رله،سیم پیچ كمكی از مدار خارج می گردد.مراحل مذكور همواره در لحظه آغازین حركت كمپرسور تكرار می شود و اگر بعللی در مكانیسم عملكرد رله استارت مشكلی بوجود آید،كمپرسور قادر به حركت نخواهد بود.

4- اورلود یا محافظ جریان دریافتی موتور: هرگاه در عملكرد صحیح موتور مشكلی بوجود آید مانند آسیب دیدن سیم پیچ های اصلی و كمكی ویا مسدود شدن مسیر گردش گاز ویا ضعیف بودن ولتاژ و.... جریان دریافتی موتور افزایش یافته و حرارت موتور رو به افزایش می نهد ودر نتیجه خواهد سوخت از این رو استفاده از اورلود یا محافظ الكتریكی موتور ضروری است.

ساختمان آن تشكیل شده است از:

1-بدنه مخصوص

2- پایه های فلزی اتصال برق

3- صفحه حساس بی كنتاكت مشترك موتور قرار می گیرد، حرارت تولید شده توسط فنر كرم نیكل را افزایش داده و صفحه حساس را تحریك می سازد.با افزایش طول صفحه حساس ارتباط كنتاكت ها با یكدیگر قطع می شود وكمپرسور خاموش می شود (در این حالت نول قطع است) پس از مدتی با كاهش دما در محفظه اولود،صفحه حساس منقبض شده و ارتباط كنتاكت ها مجددا" بر قرار می گردد واگر مشكل همچنان وجود داشته باشد،قطع خود كار اورلود (و به تبع آن كمپرسور) تكرار می شود.

5- دوشاخه،سیم های رابط،لامپ ، سرپیچ و كلید معكوس لامپ.